ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ ΜΕ ΤΑ SOCIAL MEDIA

Στο τμήμα Α2 της Α΄ Λυκείου του σχολείου μας, στα πλαίσια του μαθήματος της Γλώσσας και με αφορμή την  ενότητα “Εφηβεία”, διερευνήθηκε η σχέση των εφήβων με τα social media. Μετά από εκτενείς και αρκετών ωρών συζητήσεις με όλους τους μαθητές του τμήματος, μια ομάδα μαθητριών του τμήματος συνέταξε  ερωτηματολόγιο με θέμα την σχέση των εφήβων με τα social media  και πόσο η χρήση αυτών επηρεάζει την αυτοπεποίθηση – αυτοεκτίμησή τους,  που συμπληρώθηκε από μαθητές της Α΄ και Β΄ τάξης του σχολείου μας.

Τα αποτελέσματα από την επεξεργασία αυτού του ερωτηματολογίου θα εκθέσουμε στο παρακάτω κείμενο.

Το μεγαλύτερο ποσοστό που απάντησε στο ερωτηματολόγιο ήταν μαθητές της Α’ λυκείου, και η πλειοψηφία του γενικού συνόλου δήλωσε ότι κατοικεί σε πόλη (περίπου 70%). Το εντυπωσιακό ποσοστό του 97% φαίνεται να διαθέτει λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Κύριος λόγος δημιουργίας των λογαριασμών αυτών για τους περισσότερους ήταν η δυνατότητα επικοινωνίας με γνωστούς και φίλους (82%), ενώ για λιγότερους  ήταν για να ακολουθήσουν το σύνολο και να δημοσιεύουν φωτογραφίες, σχόλια και βίντεο. Ο αριθμός των μαθητών που ασχολείται με τα social media δύο με τρεις ή και παραπάνω ώρες την ημέρα ανέρχεται στο 74%, με ένα μικρότερο ποσοστό του 24% να αφιερώνει μισή έως μία ώρα.

Στην ερώτηση αν οι μαθητές αποδέχονται τον εαυτό τους έτσι όπως είναι και τον αγαπούν , περίπου το 50% των ερωτώμενων δήλωσε ότι αυτό συμβαίνει μερικές φορές, ενώ κατά 10% λιγότερος ήταν ο αριθμός των μαθητών οι οποίοι συμφωνούν με την παραπάνω πρόταση. Οι μισοί μαθητές διαφώνησαν με την πρόταση ότι οι περισσότεροι άνθρωποι γύρω τους είναι καλύτεροί τους και το 26% βρέθηκε σύμφωνο. Στη συνέχεια, οι μαθητές ερωτήθηκαν πόσο θα άλλαζαν τον εαυτό τους άμα τους δινόταν η ευκαιρία. Το 50% απάντησε ότι θα άλλαζαν μερικά στοιχεία του χαρακτήρα τους, ενώ το αμέσως μεγαλύτερο ποσοστό (26%) θα άλλαζε ελάχιστα στοιχεία. Περίπου 11% ήταν ο αριθμός των μαθητών που αν μπορούσαν θα άλλαζαν ολοκληρωτικά τον χαρακτήρα τους.

Ένας στους δύο μαθητές δήλωσε ότι σπάνια φοβάται την απόρριψη από τους φίλους του, ενώ μικρό αλλά μη αμελητέο είναι το ποσοστό των μαθητών (27%) που νιώθουν φόβο είτε σε έντονο είτε σε ήπιο βαθμό. Στο σημαντικό ερώτημα «Νιώθω ότι μπορώ να κάνω λάθη χωρίς να χάσω την αγάπη και την εκτίμηση των άλλων», αισιόδοξα ήταν τα αποτελέσματα που έδειξαν ότι πάνω από το 50% των ερωτώμενων νιώθει  ασφάλεια και  σιγουριά επί του θέματος. Όσον αφορά την κοινωνική ζωή των μαθητών, το εντυπωσιακό ποσοστό του 80% έχουν παραπάνω από τρεις φίλους στην πραγματική ζωή, ενώ ο ίδιος αριθμός απάντησε ότι έχει παραπάνω από 100 ακολούθους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Μεγάλη σημασία για τους μαθητές φαίνεται να έχουν οι λογαριασμοί τους στα social media, καθώς στο ερώτημα αν θα διέγραφαν τον λογαριασμό τους, 6 στους 10 απάντησαν αρνητικά και 3 στους 10 κράτησαν ουδέτερη στάση. Ένα θετικό στοιχείο της έρευνας είναι ότι το μισό του συνόλου των μαθητών φαίνεται να διαφωνούν με τον ισχυρισμό ότι νιώθουν απομονωμένοι στα social media. Στο ίδιο ερώτημα, 10% λιγότερο ήταν το ποσοστό των μαθητών που δήλωσαν ότι ταυτίζονται με την δήλωση αυτή.

Οι μαθητές δε φαίνεται να ανησυχούν ιδιαίτερα για των αριθμό των likes στις φωτογραφίες τους, καθώς η έρευνα έδειξε πως οι 7 στους 10 δεν προβληματίζονται για το πόσο αρέσει η δημοσίευσή τους, ενώ παράλληλα το ίδιο πλήθος των ερωτώμενων ισχυρίζονται ότι δεν «τρέχουν» να ελέγξουν την «επιτυχία» της φωτογραφίας τους αφού την αναρτήσουν. Παρόλο που φαίνεται ότι η πλειοψηφία των μαθητών δεν ενδιαφέρεται για τον συνολικό αριθμό των likes που θα πάρουν, ένα αξιοσημείωτο ποσοστό του 40% δήλωσε ότι νιώθει πιο αποδεκτός/-η όταν δει πως η δημοσίευσή του είναι αρεστή σε ένα ευρύ κοινό. Αντίστοιχα, όταν οι μαθητές ρωτήθηκαν το πώς αισθάνονται όταν μια δημοσίευσή τους δεν έχει τον επιθυμητό αριθμό likes εκείνοι απάντησαν, με ποσοστό 75%, ότι είτε δεν αισθάνονται κάτι ή αδιαφορούν, ενώ ένας εξίσου μεγάλος αριθμός μαθητών (60%) ισχυρίστηκε ότι δεν θα προχωρούσε στην διαγραφή αυτής. Άξιο αναφοράς είναι επίσης και το κατά προσέγγιση 20% των ερωτώμενων οι οποίοι απάντησαν πως στο παραπάνω σενάριο θα τους κατέκλυζαν αρνητικά συναισθήματα, όπως θυμός και λύπη.

Τέλος, η πλειοψηφία των μαθητών (70%) δεν φαίνεται να επηρεάζεται από τις αναρτήσεις των φίλων τους, ενώ δεν μπορεί να μην αναφερθεί το 10% το οποίο δήλωσε ότι η αυτοπεποίθησή του μειώνεται.

 

Το μεγαλύτερο ποσοστό που απάντησε στο ερωτηματολόγιο ήταν μαθητές της Α’ λυκείου, και η πλειοψηφία του γενικού συνόλου δήλωσε ότι κατοικεί σε πόλη (περίπου 70%).

 

Το εντυπωσιακό ποσοστό του 97% φαίνεται να διαθέτει λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

 

 

 

Κύριος λόγος δημιουργίας των λογαριασμών αυτών ήταν η δυνατότητα επικοινωνίας με γνωστούς και φίλους (82%), ενώ λιγότεροι για να ακολουθήσουν το σύνολο και να δημοσιεύουν φωτογραφίες, σχόλια και βίντεο.

Ο αριθμός των μαθητών που ασχολείται με τα social media δύο με τρεις ή και παραπάνω ώρες την ημέρα ανέρχεται στο 74%, με ένα μικρότερο ποσοστό του 24% να αφιερώνει μισή έως μία ώρα.

 

Στην ερώτηση αν οι μαθητές αποδέχονται τον εαυτό τους έτσι όπως είναι και τον αγαπούν , περίπου το 50% των ερωτώμενων δήλωσε ότι αυτό συμβαίνει μερικές φορές, ενώ κατά 10% λιγότερος ήταν ο αριθμός των μαθητών οι οποίοι συμφωνούν με την παραπάνω πρόταση.

Οι μισοί μαθητές διαφώνησαν με την πρόταση ότι “οι περισσότεροι άνθρωποι γύρω τους είναι καλύτεροί τους” και το 26% βρέθηκε σύμφωνο.

Στη συνέχεια, οι μαθητές ερωτήθηκαν πόσο θα άλλαζαν τον εαυτό τους άμα τους δινόταν η ευκαιρία. Το 50% απάντησε ότι θα άλλαζαν μερικά στοιχεία του χαρακτήρα τους, ενώ το αμέσως μεγαλύτερο ποσοστό (26%) θα άλλαζε ελάχιστα στοιχεία. Περίπου 11% ήταν ο αριθμός των μαθητών που αν μπορούσαν θα άλλαζαν ολοκληρωτικά τον χαρακτήρα τους.

 

 

 

Ένας στους δύο μαθητές δήλωσε ότι σπάνια φοβάται την απόρριψη από τους φίλους του, ενώ μικρό, αλλά μη αμελητέο είναι το ποσοστό των μαθητών (27%) που νιώθουν φόβο είτε σε έντονο είτε σε ήπιο βαθμό.

Στο σημαντικό ερώτημα «Νιώθω ότι μπορώ να κάνω λάθη χωρίς να χάσω την αγάπη και την εκτίμηση των άλλων», αισιόδοξα ήταν τα αποτελέσματα που έδειξαν ότι πάνω από το 50% των ερωτώμενων νιώθει  ασφάλεια και  σιγουριά επί του θέματος.

Όσον αφορά την κοινωνική ζωή των μαθητών, το εντυπωσιακό ποσοστό του 80% έχουν παραπάνω από τρεις φίλους στην πραγματική ζωή, ενώ ο ίδιος αριθμός απάντησε ότι έχει παραπάνω από 100 ακολούθους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

 

 

 

 

 

Μεγάλη σημασία για τους μαθητές φαίνεται να έχουν οι λογαριασμοί τους στα social media, καθώς στο ερώτημα αν θα διέγραφαν τον λογαριασμό τους, 6 στους 10 απάντησαν αρνητικά και 3 στους 10 κράτησαν ουδέτερη στάση.

 

 

Ένα θετικό στοιχείο της έρευνας είναι ότι το μισό του συνόλου των μαθητών φαίνεται να διαφωνούν με τον ισχυρισμό ότι νιώθουν απομονωμένοι στα social media. Στο ίδιο ερώτημα, 10% λιγότερο ήταν το ποσοστό των μαθητών που δήλωσαν ότι ταυτίζονται με την δήλωση αυτή.

 

Οι μαθητές δε φαίνεται να ανησυχούν ιδιαίτερα για των αριθμό των likes στις φωτογραφίες τους, καθώς η έρευνα έδειξε πως οι 7 στους 10 δεν προβληματίζονται για το πόσο αρέσει η δημοσίευσή τους, ενώ παράλληλα το ίδιο πλήθος των ερωτώμενων ισχυρίζονται ότι δεν «τρέχουν» να ελέγξουν την «επιτυχία» της φωτογραφίας τους αφού την αναρτήσουν.

Παρόλο που φαίνεται ότι η πλειοψηφία των μαθητών δεν ενδιαφέρεται για τον συνολικό αριθμό των likes που θα πάρουν, ένα αξιοσημείωτο ποσοστό του 40% δήλωσε ότι νιώθει πιο αποδεκτός/-η όταν δει πως η δημοσίευσή του είναι αρεστή σε ένα ευρύ κοινό.

Αντίστοιχα, όταν οι μαθητές ρωτήθηκαν το πώς αισθάνονται όταν μια δημοσίευσή τους δεν έχει τον επιθυμητό αριθμό likes εκείνοι απάντησαν, με ποσοστό 75%, ότι είτε δεν αισθάνονται κάτι ή αδιαφορούν, ενώ ένας εξίσου μεγάλος αριθμός μαθητών (60%) ισχυρίστηκε ότι δε θα προχωρούσε στη διαγραφή αυτής. Άξιο αναφοράς είναι επίσης και το κατά προσέγγιση 20%  ποσοστό των ερωτώμενων οι οποίοι απάντησαν πως στο παραπάνω σενάριο θα τους κατέκλυζαν αρνητικά συναισθήματα, όπως θυμός και λύπη.

 

 

 

 

Τέλος, η πλειοψηφία των μαθητών (70%) δεν φαίνεται να επηρεάζεται από τις αναρτήσεις των φίλων τους, ενώ δεν μπορεί να μην αναφερθεί το 10% το οποίο δήλωσε ότι η αυτοπεποίθησή του μειώνεται.

 

Για τη σύνταξη του ερωτηματολογίου εργάστηκαν οι μαθήτριες Ειρήνη Καρτσούνη, Γεωργία Κατσαρού, Μελίνα Κατσούρη, Αθανασία Κοντογιάννη, Αλεξάνδρα Κορολή, Κωνσταντίνα Κόττα, Αδριάνα Κουτσούρη , Μαντώ Κυριακοπούλου, Δήμητρα Κυριακοπούλου, Μαριτίνα Λάλεζα. Την επεξεργασία του και τα συμπεράσματα ππου προέκυψαν από αυτή κατέγραψαν οι μαθήτριες γεωργία Κατσαρού και Αθανασία Κοντογιάννη.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *