Στόχος της Βουλής των Εφήβων είναι να προάγει την ενεργή συμμετοχή των νέων στις δημοκρατικές διαδικασίες. Πρόκειται για έναν εξαιρετικά σημαντικό θεσμό, παρόλο που στην πράξη δεν χαίρει πάντα της προσοχής που του αξίζει. Το κεντρικό θέμα της φετινής συνόδου αφορούσε “Το + που διαμορφώνει το δημοκρατικό μας κόσμο”.
Είχα την χαρά και την τιμή να συμμετάσχω στις εργασίες της φετινής Συνόδου της Βουλής των Εφήβων, εκπροσωπώντας τον νομό Αργολίδας από κοινού με δύο συμμαθήτριές μου. Οι τρεις μας προερχόμαστε από διαφορετικά σχολεία και γνωριστήκαμε χάρη στη συμμετοχή μας στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Η γενικότερη εμπειρία που βίωσα από την πρώτη έως και την τελευταία στιγμή αισθάνομαι ότι θα έχει για μένα ένα αποτύπωμα ανεξίτηλο.
Στη διάρκεια των τεσσάρων ημερών της Συνόδου ήρθα σε επαφή με πλήθος συνομηλίκων μου από ολόκληρη την επικράτεια, ακόμα και από την ομογένεια, ο καθένας με τις δικές του εμπειρίες και βιώματα. Είναι πραγματικά άξιο λόγου πώς μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα άγνωστα μεταξύ μας άτομα συναντηθήκαμε, συνδιαλλαχθήκαμε, συνεργαστήκαμε, καταλήξαμε σε κοινές εισηγήσεις και τελικά δεθήκαμε με έναν τρόπο που κανείς μας δεν είχε φανταστεί.
Καθένας από εμάς εντάχθηκε σε μια από τις έξι ομάδες εργασίας, στο πλαίσιο των οποίων αναπτύχθηκε προβληματισμός και κατατέθηκαν προτάσεις για έξι αντίστοιχα κρίσιμους τομείς της σύγχρονης πραγματικότητας. Συγκεκριμένα, η δική μου ομάδα ανέλαβε να συζητήσει για την συμμετοχή των παιδιών στην εκπαίδευση και την σχολική καθημερινότητα.
Μας δόθηκε η ευκαιρία να διατυπώσουμε και να ακούσουμε απόψεις και άλλων παιδιών, στο πλαίσιο της συνδιαμόρφωσης προτάσεων για το μέλλον σε διάφορους τομείς της χώρας μας. Έπειτα από πολύωρες συζητήσεις καταλήξαμε σε διάφορα συμπεράσματα, τα οποία παρουσιάστηκαν στην τελική μας εισήγηση στη Βουλή. Μερικά από αυτά σχετίζονταν με την καχυποψία πολλών μαθητών απέναντι στους θεσμούς και στον τρόπο λειτουργίας του συστήματος, τον φόβο των παιδιών να εκφράσουν τη γνώμη τους εξαιτίας της ελλιπούς ασφάλειας που αποπνέει το σχολικό περιβάλλον, το χρόνιο πρόβλημα της παραπαιδείας αλλά και την αδυναμία των περισσότερων μαθητών να ανταποκριθούν σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό και βαθμοθηρικό σύστημα.
Είχαμε μάλιστα την ευκαιρία τρεις ομάδες του προγράμματος να συναντήσουμε τον υπουργό Παιδείας κ. Πιερρακάκη και να του θέσουμε ερωτήματα σχετικά με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Ο υπουργός κλήθηκε να απαντήσει για μια σειρά από προβλήματα, ανεπάρκειες και δυσλειτουργίες του ελληνικού σχολείου, που ως εκπρόσωποι των μαθητών οφείλαμε να αναδείξουμε. Ο ίδιος υπερασπίστηκε την πολιτική του υπουργείου και δεσμεύτηκε ότι θα επανεξετάσει τα ζητήματα που του θέσαμε. Μακάρι ο διάλογος ανάμεσα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου και στους μαθητές να αναπτυχθεί περισσότερο και οι θέσεις και οι προτάσεις μας για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε να εισακουστούν…

Μεγάλο ενδιαφέρον είχαν και τα εκπαιδευτικά προγράμματα αλλά και οι δραστηριότητες ψυχαγωγικού χαρακτήρα στις οποίες συμμετείχαμε στο περιθώριο των εργασιών της Βουλής των Εφήβων. Ανάμεσα στις πλέον ευχάριστες αναμνήσεις σίγουρα συγκαταλέγονται η συναυλία στον προαύλιο χώρο της Βουλής και η θεατρική παράσταση “ΆΜΛΕΤ” με εξαιρετικές ερμηνείες στο Κηποθέατρο Παπάγου.

Ιδιαίτερη αναφορά οφείλω να κάνω στους συνοδούς μας, οι οποίοι ήταν αρκετά ευγενείς και υποστηρικτικοί. Αγάπησα και εκτίμησα όλους όσους γνώρισα μέσα από τα βάθη της καρδιάς μου. Ο ρόλος τους υπήρξε κομβικός τόσο για την ομαλή διεξαγωγή των εργασιών όσο και για τη δημιουργία ενός πραγματικά ευχάριστου κλίματος καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος.

Χωρίς αμφιβολία η Σύνοδος της Βουλής των Εφήβων θα μείνει χαραγμένη στις μνήμες όλων όσων συμμετείχαμε. Πρόκειται για μια εμπειρία που δεν έχουν πολλά παιδιά την ευκαιρία να ζήσουν. Ελπίζω να έχουν και άλλοι μαθητές την ευκαιρία να συμμετάσχουν και να εκφράσουν τις απόψεις τους για σοβαρά ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία μας. Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω εγκάρδια και την ομάδα μου, ομάδα Β’, με την οποία είχαμε εξαιρετική χημεία και συνεργασία που μας οδήγησε τελικά σε ένα άρτιο αποτέλεσμα.
Εις το επανιδείν!!
Άρθρο της Δέσποινας Μπάμου, μαθήτριας της Γ’ τάξης του 2ου ΓΕΛ Ναυπλίου που συμμετείχε το περασμένο καλοκαίρι στις εργασίες της ΚΗ’ ΣΥΝΟΔΟΥ 2023-2024


